Christophe Vekeman
Amsterdam: uitgeverij De Arbeiderspers, © 2021
174 p.
9789029543903 (paperback)

Alle trossen los bij Vekeman

Slaat Christophe Vekeman definitief het pad van de vrolijk groteske roman in? In de 'musical' Carwash triomfeert de welbespraakte lolligheid, maar met venijnige weerhaakjes.

Is er sprake van een minitrend? Het lijkt erop dat de recente Vlaamse literatuur een bijna melancholische hang naar het kroegleven vertoont. Frederik Willem Daem comprimeerde zijn café-ervaringen in de roman Tekens van leven, terwijl de amoureuze intrige van Peter Terrins Al het blauw zich voltrok in een zwembadcafetaria. Zelfs tachtiger Walter van den Broeck situeerde zijn nieuwe roman Crossroads in een Olens volkscafé.

En nu is er Christophe Vekeman (°1972). In de eerste dertig pagina's van Carwash dompelt hij ons onder in verschaalde bierluchten en gecultiveerde toogpraat. Neuzelen en leuteren doen de vijf aanwezige mannen, terwijl de bevallige serveuse Daisy hen van forse schuimkragen voorziet in café 'Het bier en nu' in Domdorp.

Een merkwaardige, lang uitgesponnen ouverture is het, als opmaat naar een dolkomisch verhaal. Want is Carwash een gesjeesde roadnovel, een avontuurlijke achtervolgings- en liefdessaga, een dolgedraaide satire of t…Lees verder

Zingt allen mee

Met Carwash levert Christophe Vekeman een literaire musical af. Waarmee kun je prietpraat beter bestrijden dan met prietpraat?

Het duurde best lang voordat ik in de lach schoot. Een man, naakt op een blauwe zwembroek na, zit op een paard en loopt rond in de lobby van een schimmig snelweghotel. 'Komedie of niet, geregisseerd of niet, acteur of niet, gesubsidieerd of niet, ingehuurd of niet - jammer dat het geen vrouw is', becommentarieert een van de aanwezigen de uitzinnige scène die zich voor zijn ogen ontrolt. Tot pagina 108 verzette ik me tegen de flauwe, karikaturale, uitvergrote wereld waarin taaie bierdrinkers, sexy kroegdames, vermeende homo's op motors en nog een heleboel andere mafkezen eendimensionaal en doldwaas tegelijk worden opgevoerd en waarin niemand zich kan herkennen. Maar vanaf pagina 108 gaf ik me gewonnen en kon ik gaan genieten van Vekemans uitzinnige, komische boek Carwash met de meer dan ironische ondertitel 'musical'.

Het verhaal uiteenzetten heeft geen enkele zin, behalve dat het misschien goed is te weten dat Carwash een jongeman is met cowboylaarzen (voor wie Vekema…Lees verder

Christophe Vekeman - Carwash

BOEKENBAL

★★★★☆

'Rot toch op met je romans vol rare schijnproblemen,' zingen de stamgasten uit volle borst in café Het Bier en Nu bij aanvang van Vekemans nieuwe roman. Die presenteert hij zelf als de eerste musical in de geschiedenis van de wereldliteratuur. Het schrijfplezier spat van de bladzijden en de hilarische toogpraat mét aanstekelijk gezang bezorgt de lezer stijve kaken van het lachen.

De personages zijn nochtans van bordkarton en het verhaaltje is flinterdun: de coole eenzaat Carwash rijdt met barvrouw Daisy in zijn truck naar het plaatsje Bullet om een lading jeans te leveren - of is het een geheime formule?

De 48-jarige Temsenaar veegt zijn cowboylaarzen aan literaire conventies en steekt met een gespeelde klungeligheid de draak met zijn eigen metier. Hij contrasteert doordacht zijn oubollige Vlaams met een Tarantino-achtige pulp waardoor zijn eigen Bonnie en Clyde tegelijk dorps en filmisch overkomen.

Aanvankelijk wordt de gulzigheid va…Lees verder

Carwash

De eerste zin. We zullen eens kijken.

Het was ons nooit eerder overkomen, maar nadat we de laatste bladzijde van Christophe Vekemans Carwash hadden omgeslagen, gingen we spontaan over tot het maken van een handstand tegen de muur. Zoveel lol, leut en samenzang hadden we nimmer in een boek aangetroffen en dat werkte op het gemoed. Samenzang, denkt u nu misschien, wat een raar fenomeen in een roman, maar dat is Carwash dan ook niet. Deze zestiende worp van Vekeman is een musical, wat concreet betekent dat de personages van tijd tot tijd alleen of in groep aan het zingen slaan. ‘Rot toch op met je romans vol rare schijnproblemen / Trauma’s en neuroses en mensen die alsmaar wenen’, klinkt het dan uit volle borst, waarna er nog een rondje wordt gegeven in café Het bier en nu.

Want daar begint Carwash , met een tapkastdiscussie over literatuur en film, waarbij het geschreven woord afgedaan wordt als het etaleren van een hoop neerslachtig makende zielenroerselen, terwijl het beeld…Lees verder

In een café praten de stamgasten over werkelijkheid en fictie. Ze barsten spontaan in gezang uit, ondersteund door de beeldschone barvrouw Daisy. Dan komt er een nieuwe gast bij: de razendknappe Carwash. Daisy en Carwash beleven een wilde nacht. Daarna besluit Daisy met Carwash mee te gaan. Ze gaan in zijn bijzondere automobiel op pad naar het verafgelegen Bullet om jeans te verkopen. Van een logisch verhaal is geen sprake. Het is meer een doldwaze reeks avonturen, geschreven in opzettelijk archaïsch Vlaams, waarmee de auteur hedendaagse conventies over literatuur op de hak neemt. Zo wordt in een terugkerend liedje de draak gestoken met ‘waargebeurde fictie’. Dat werkt op de lachspieren, maar soms ook op de zenuwen. De Vlaamse auteur, performer en dichter (1972) debuteerde in 1999 met de roman ‘Alle mussen zullen sterven’. Dit voor de grap als musical gepresenteerde boek is zijn zeventiende. Kleine druk.

Over Christophe Vekeman

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Ef228

Christophe Vekeman (Temse, 30 december 1972) is een Belgische schrijver, dichter en performer. Tot nog toe publiceerde hij verscheidene romans, een verhalenbundel, een essaybundel, een novelle, een biografie, een literaire musical en twee gedichtenbundels. Zijn werk verschijnt bij uitgeverij Arbeiderspers.

Vekeman studeerde psychologie aan de Universiteit Gent. Hij debuteerde in 1999 met Alle mussen zullen sterven, en in 2001 verscheen Vekemans eerste column in de Vlaamse krant De Morgen. De krant brengt sindsdien regelmatig zijn bijdragen, en het merendeel van de stukken opgenomen in zijn werk Leven is werk verscheen eerder in De Morgen.

Samen met Herman Brusselmans verzorgde hij in de jaren 2011 tot 2013 een autorubriek in het weekendmagazine van De Morgen. Sinds september 2013 bespreekt Vekeman wekelijks een boek in het programma Pompidou op de Vlaamse radiozender Klara